Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا فتحی دستیار و جانشین تهیه‌کننده برنامه «آستان مهربانی» درباره این ویژه‌برنامه که شب گذشته آخرین قسمت آن پخش شد، به خبرنگار مهر بیان کرد: برنامه «آستان مهربانی» در مناسبت‌هایی مثل شهادت‌ها و ماه محرم و صفر روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می‌رود و حالا با پایان ماه صفر برنامه هم به اتمام رسید.

وی درباره بازخوردهای مخاطب و با اشاره به آیتم‌ها و بخش‌های مختلف برنامه توضیح داد: آیتم‌های مختلفی در برنامه داشته‌ایم مثل مصاحبه و پلی بک هایی که مرتبط با موضوع و فضای برنامه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین در برنامه در تناسب با ایام مختلف گزارش‌هایی تهیه می‌شد که مورد اقبال مخاطب قرار گرفت.

فتحی با اشاره به ویژگی‌های این برنامه گفتگومحور عنوان کرد: این برنامه از شبکه قرآن سیما پخش می‌شد و به همین دلیل بیشتر هم کارشناسان و چهره‌های مذهبی در برنامه حضور یافتند. به طور مثال در این مدت بیشتر قاریان معروف یا حافظان قرآن در برنامه دعوت شدند.

وی درباره تمایزهای این برنامه با دیگر برنامه‌های گفتگومحور شبکه‌ها اظهار کرد: شبکه قرآن کار معارف را به صورت تخصصی انجام می‌دهد و شبکه‌های دیگر هم به تاسی از این شبکه الگو گرفته‌اند که آنها هم سبک خود را دارند. تلاشمان هم این است که دقیق‌تر و عمیق‌تر روی محتوا کار کنیم.

فتحی در پایان درباره این برنامه که همزمان با چند برنامه دیگر از بام حرم امام رضا (ع) روی آنتن رفت، گفت: در زمانی که برنامه ما روی آنتن می‌رفت چهار برنامه دیگر هم در شبکه‌های دیگر از حرم امام رضا پخش می‌شد و علت حضور عوامل و برنامه سازان مختلف در اینجا همین موقعیت منحصر به فرد و خاص آن است.

«آستان مهربانی» به تهیه‌کنندگی امید ولی‌زادگان و با اجرای سید رضا نواب در ایام محرم و صفر روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت که در دهه پایانی صفر از بام حرم امام رضا (ع) پخش شد.

کد خبر 5322087 عطیه موذن

منبع: مهر

کلیدواژه: شبکه قرآن و معارف سیما اربعین 1400 برنامه تلویزیونی درگذشت چهره ها تئاتر ایران فتحعلی اویسی حسینیه مهر برنامه تلویزیونی فیلم کوتاه جشنواره فیلم کوتاه تهران رادیو سازمان سینمایی ماه محرم و صفر برنامه رادیویی سینمای مستند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان محمد خزاعی حرم امام رضا شبکه قرآن روی آنتن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۲۰۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سیدرسول موسوی صبح یکشنبه در نشست «پیشینه‌شناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» اظهار کرد: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیق‌تر اسلامی‌سازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد.

وی با بیان اینکه رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسان‌محوری است. طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد، در شاخه‌ها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دار.، تصریح کرد: در این زمینه تاکنون کتاب‌های زیادی در زمینه اسلامی ساز علوم انسانی نوشته شده است و دیدگاه‌ها و نظریه‌های زیادی در این زمینه وجود دارد اما در این میان باید مورد توجه باشد، روش شناسی است.

مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) با اشاره به ۲ دیدگاه در رابطه با اسلامی‌سازی علوم انسانی گفت: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی می‌شود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامی‌سازی علوم انسانی استفاده شود البته فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد می‌شود.

وی با بیان اینکه از آنجایی در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود؛ پس پیوندی میان فلسفه و دانسته‌های اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است، افزود: پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا، فارابی و… نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.

حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به اینکه استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامی‌سازی علوم انسانی است، اضافه کرد: پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز می‌گردد که از نگاه قرآن و حدیث مطالبی را بیان کردند.

وی درخصوص طبقه‌بندی تفسیرهای قرآنی نیز گفت: یکی از این تفاسیر، تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند. تفاسیر عصری (زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان می‌کنند. دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ می‌دهند. یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی می‌شود. کتاب «سنت‌های تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.

مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) اضافه کرد: در بحث اسلامی‌سازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایده‌های فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.

وی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی گفت: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانش‌های بشری اشاره دارد.

حجت‌الاسلام موسوی در خصوص کارکردهای خانواده در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی ابراز کرد: پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتاب‌های متعددی نیز در این رابطه نوشته‌اند. به طور کلی ۲ شاخه و مکتب فکری در تمام عرصه‌ها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم می‌کند.

وی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی باید به مبادی، ساختارها، اصول و ریشه‌ها نگریست اما به فواید و منافع کمتر توجه داشته اند. کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعت‌گرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.

این پژوهشگر دینی که بر این باور است خانواده از مباحث بین رشته‌ای است، گفت: هم در روان‌شناسی و هم در جامعه‌شناسی این امر مورد بحث قرار می‌گیرد. اما از آنجا که مبحثی اجتماعی به‌شمار می‌رود، پس جامعه‌شناسان بیشتر به آن پرداخته‌اند.

وی اضافه کرد: جامعه‌شناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند. برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.

کد خبر 6097051

دیگر خبرها

  • ادامه «بدقولی کنداکتوری تلویزیون» با رخنه شبکه یک
  • هفته‌ای پر از مستند‌های جذاب در شبکه افق
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد
  • اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است
  • «منم بچه مسلمان» از شبکه پویا و قرآن
  • اجرای همخوانی قرآن در بناهای تاریخی قزوین
  • پخش زنده بازی‌های فوتبال امروز یکشنبه ۱۶‌ اردیبهشت از تلویزیون + سایت آنتن و آپارات
  • تبلیغات گل درشت در تلویزیون، سینما و شبکه نمایش خانگی به مرز فاجعه رسیده است/ تلویزیون شفاف‌سازی کند
  • «هفت» دوباره روی آنتن
  • ۳۰۰ بقعه متبرکه استان میزبان عزاداران امام جعفر صادق (ع)